About

Assalamualaikum and hello. As the admin of this page, I would like to convey my gratitude and appreciation for visiting my webpage. Internet as a medium of sharing and therefore, i would like to take this opportunity as the best medium for sharing my knowledge and thought. Feel free to leave comments. Hope you enjoy my writing.Read more about me »

Soalan Killer!!

Family First Featured Work

Keep in touch

RSS Feed Twitter Facebook

Subscribe via email

[Macammane] Nak letak Flash Animation kat Blogspot

03 Disember 2011

Assalamualaikum semua. Hari ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian bagaimana saya meletakkan 'Flash Animation' dekat blogpost saya macam kartun yang dekat bawah ni. Memandangkan blogspot tidak menyediakan ruangan untuk kita meletakkan asimasi Flash dekat blog, jadi beberapa 'HTML Scripts' perlu diletakkan secara manual. Dengan adanya Flash pada blog kita, maka rakan korang akan tercengang dan terkesima dek terlampau canggihnya blog korang. Lagipun saya lihat, trend memasukkan animasi flash dalam kalangan blogger Malaysia masih kurang. Jadi tidaklah rugi untuk saya berkongsikan cara-cara nak letak flash dalam blog korang.



Ok, macammane? canggih kan boleh ltak flash kat blogpost kite.

Baiklah, sebelum memulakan tutorial, korang perlu mempunyai URL link bagi flash animation korang. Kebiasaannya format animasi flash ini adalah dalam bentuk .swf .Para pembaca boleh merujuk pada tutorial untuk 'save .swf url dari website' untuk kaedah-kaedah mendapatkan URL animasi flash. Contoh URL yang saya dapat adalah seperti di bawah

Klik gambar untuk paparan yang lebih besar

nampak tak yang ade .swf tu? Contohnya macam ni:

OK, sekarang kita dah ada link, then kita perlukan script HTML script untuk membolehkan flash kita dipaparkan pada blogpost.

Pada blogpost anda, klik Edit HTML kemudian taip


<div style="text-align: justify;"> 
<embed height="564" pluginspage=" http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" 
src="taip URL kat sini
type="application/x-shockwave-flash" width="624"></embed></div>
 


Nampak tak tulisan yang saya highlightkan di atas? korang paste aje URL blog korang kat situ.
Contoh:


<div style="text-align: justify;">
<embed height="564" pluginspage=" http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" 
src="http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2010/203/8/4/The_Barber_And_The_Client_by_Nayzak.swf
type="application/x-shockwave-flash" width="624"></embed></div>

Korang boleh selaraskan saiz flash anda dengan mengubah nilai height dan width (yang saya highlight kan dengan warna merah)

Mudah bukan? Selamat mencuba.
Jika anda rasa entri ni cool, berkongsilah dengan rakan-rakan

P/S: dekat sejam aku taip bende ni sebab asik salah HTML code aje...

Komen anda??







1 komentar:

  1. Mohd Sabrie berkata...

    cool bro..nice sharing..nice story :)